NYHETER PÅ LOKALMARKNADEN

MÅNADENS LOKAL MORMOR MAGDAS

Intervju inför månadens lokal Mormor Magdas

I denna intervju träffar vi, Marie Almquist inför Månadens lokal Mormor Magdas. Marie som för ca två månader sedan tagit över som VD på Mormor Magdas. På Mormor Magdas tillverkar de glass från grunden och från hjärtat med de bästa råvarorna. De har många sorters veganglass som är laktosfria och hela fabriken är fri från nötter.

Vi ska träffas på Mormor Magdas butik och fabrik i Taberg. Vi är lite tidiga så Marie är ännu inte på plats men vi får en varmt välkomnande känsla av personalen. När vi sätter oss på uteserveringen varsin glass så skiner solen och när Marie anländer någon minut senare så märks det snabbt att hon är en riktig eldsjäl som brinner för det hon gör.

Vilken känsla vill ni att era kunder och medarbetare ska få när de besöker er fabrik och era butiker? Vi vill att våra besökare ska känna sig avslappnade och nöjda med livet. Att man ska kunna ta en stund att sitta ner och att man ska veta vad man får när man kommer hit.

ingang-till-koket hos Månadens lokal Mormor Magdas

Hur länge har ni haft produktion i dessa lokaler?

– Mormor Magdas har legat här sedan starten 2011, men sedan dess har vi växt och fått möjlighet att hyra till ytterligare yta. Nu håller vi på att bygga till ett frysrum här intill butiken.

Fabrikskök hos Mormor Magdas, Bild för månadens lokal intervju

Hur funkar det rent logistikmässigt med leveranser till och från fabriken? Vad har fungerat bra respektive mindre bra?

– Det är svårt i och med att det är frysvaror vi arbetar med. Men vi är alltid på jakt efter nya och bättre lösningar för att förbättra transporten. Det går att skicka via transportföretag men det är inte optimalt eller kostnadseffektivt. Detta har resulterat i att vi främst använt det när det gäller längre transporter. Nu har vår bil gått sönder men annars levererar vi själva i närområdet.

Du har nyligen tagit över Mormor Magdas efter Angela, vad har du för tankar och mål med företaget.
– Angela är ju fortfarande kvar på företaget och vi kommer fortsätta att driva det tillsammans. Målet är att fortsätta hålla det rent från tillsatser, vi är stolta över vår produkt och det ska vi fortsätta vara. Jag vill att vi ska växa på ett hållbart och vettigt sätt. Personalen är det viktigaste vi har och det är viktigare för oss att de trivs och har det bra på jobbet än att vi blir stora snabbt. Men vi har lite tankar kring att öppna upp lite fler butiker längre fram, bland annat i Stockholm.

Rundvandring i Mormor Magdas glassfabrik

Efter att ha fått låna hårnät, tossor och rosa kockrockar får vi en rundvandring inne i fabriken. Det en väldigt glad och positiv känsla vi möts av, med mönstrade dukar och färgglada väggar. Carolina, som är ansvarig för glassproduktionen, berättar om hur produktionen går till. I tillverkningslokalen som är i storleken av ett vanligt kök, modell större, tillverkas flera hundra glasspaket om dagen. Hade det inte varit för bristen på frysutrymme hade de tillverkat bra mycket mer.

etikett-pa-burkar-webb Månadens lokal

Efter rundvandringen tar vi oss mot Mormor Magdas pop-up butik på Väster i Jönköping. Så fort vi klivit innanför dörren kommer semesterkänslan över oss. Precis vid entrén möts vi av en uppbyggd sandstrand med solstolar och lite längre in står en hängmatta uppställd. Längst in i lokalen kan man göra glasstest, önska nya glassmaker och läsa om Mormor Magdas.

sandstrand-webb Mormor Magdas
mormor-pa-vaster-webb

Glass är ju en ganska säsongsbetonad produkt, hur påverkar det valet av era lokaler?

– Inte mycket, de flesta inköparna av frysvaror på större butiker är på semester under sommaren så då kan vi fokusera på att sälja mer i egna butiker.

Hur tänkte ni när ni inredde lokalen här på Väster?
Från det att vi fick frågan ifall vi ville flytta in tills det att vi slog upp butiken tog det 10 dagar. Eftersom vi hade så ont om tid fick vi lösa det lite bäst vi kunde men jag kände att jag ville skapa en plats där folk kan samlas, där det händer grejer. Med tanke på att det tidigare varit en klädbutik utnyttjade vi de gamla provhytterna och skapade glasstest, önskehytt mm. för att försöka få in den känslan. Längre fram kommer vi även dra igång sagostunder för barn vid vissa tider här i lokalen så man kan komma förbi och lyssna.

glasshytten-webb
onskehytten-webb

Slutligen innan vi avrundar måste vi såklart ställa frågan, vilken är din favoritglass?
Det är nog regnbågsglassen och ananas och dill. Eller ja, ananas kanske man kan säga, dillen är mer för att förhöja smaken.

Marie Almquist
Ålder: 48
Titel: VD
Drivkraft: Gillar att genomföra saker och ny nya mål
Familj: Fyra barn, hund och häst
Intressen: Familjen, stallet, fiska och jobba

Vill ni bli intervjuade inför nästa månadens lokal? Kontakta vår marknadsansvarig så löser vi det.

måndag 7 augusti 2017
Gustav