NYHETER PÅ LOKALMARKNADEN

Månadens lokal, med avtryck av Småland

DESTINATION JÖNKÖPING, MÅNADENS LOKAL MED AVTRYCK AV SMÅLAND

Destination Jönköping blev månadens lokal. I denna intervjunD träffar vi Patrik Olderius på deras kontor på Södra Strandgatan 13B i Jönköping

Kontoret hos Destination Jönköping är lite speciellt, de sitter nämligen i Passagen mellan Smedjegatan och Södra Strandgatan. Vem som helst kan gå förbi och titta in där de sitter och jobbar då de har glaspartier som ytterväggar. I anslutning till kontoret finns också turistbyrån som de har hand om.  

Väl inne på kontoret får man en modern känsla, samtliga möbler på kontoret kommer från tillverkare i Småland och alla ytor och rum är välplanerade. På Destination Jönköping jobbar de i ett aktivitetsbaserat, öppet kontorslandskap. När medarbetarna kommer på morgonen tar de fram sina saker och sätter sig där det är ledigt. I lokalen finns det flera mindre mötesrum och något kontorsrum i de fall någon behöver jobba ostört. De har också ett större ”kreativt” mötesrum där hela väggarna har Whiteboard tavlor med ljus belysning och inredning. Lunch/fikarummet har högt i tak med faluröda träväggar och naturmaterial som ull och trä i både textil och möbler. De mindre mötesrummen är mysigt inredda med mycket tyg, dämpad belysning och låga bord och stolar. Det lugnande och dämpade tyget och belysningen skärmar av så man kan prata eller jobba ostört. Lite som att kliva in i en bubbla.

motesrum3-webb hos Destination Jönköping

Kan du förklara med egna ord vad det är ni gör och jobbar med?

Destination Jönköping jobbar med att marknadsföra och sälja platsen Jönköping kommun för att få fler att upptäcka oss och vår vackra plats. Detta gör vi genom ta hit olika event, kongresser och skapa reseanledningar för turister. Vi samarbetar med flera lokala företag inom besöksnäringen så som Elmia, Jönköping City, kommunen och andra privata aktörer.

Vad är det bästa med Destination Jönköping? Det som driver dig och får dig att vilja gå till jobbet på morgonen?

-Det bästa är själva uppdraget som är så kul och utmanande. Jag är en nyfiken och passionerad person som gillar utmaningar och därför är marknadsföring och den digitalisering som vi är inne i nu väldigt spännande. Att hitta på nya sätt och lösningar är jättekul. I det här jobbet träffar jag också många kreativa personer, vilket jag älskar. Människor med extrema idéer och personligheter är så härligt. Självklart är mina medarbetare en stor del till att jag trivs på jobbet.

Hur gick tankarna när ni började leta efter nya lokaler? Vad hade ni för krav och önskemål?

-Tidigare satt vi i resecentrum, med turistbyrån i framkant och bakom hade vi kontoret. Det funkade inte så bra då vi mest sålde tåg- och bussbiljetter för att åka från Jönköping. Det är ju tvärtemot hur vi ska jobba. Vi vill få hit turister. Uppdraget som vi har gjorde att vi flyttade till Passagen och Södra Strandgatan som är en bättre lämpad lokal för vår verksamhet.

Har ni gjort några ändringar i ert arbetssätt för att kunna möta de förändringar ni stött på?


-Tidigare var vi uppdelade i 3 olika affärsområden. De slog vi ihop till ett bolag och vi skapade en platt organisation med snabba beslutsvägar. En ganska stor omorganisation som kräver att man har respekt för varandra.

kontorslandskap- Destination Jönköping

Vilka utmaningar och tankar ställdes ni inför när ni skulle flytta till ett aktivitetsbaserat kontor? Hur tänkte ni kring arbetsflöde, indelning av olika yrkesroller osv?

Det som vi har funderat kring när vi bytte till ett aktivitetsbaserat kontor är om det kommer att funka för alla medarbetarna och i yrkesrollerna. Hälsoaspekten är såklart viktig och alla trivs inte med öppet landskap eller att inte ha en fast plats. Då är det väldigt bra att ha flera olika rum i olika storlekar för att kunna stänga om sig om man skulle behöva det. För oss blev flytten som en nystart för hela företaget vilket är kul.

Ert kontor är ju speciellt på det sättet att förbipasserande kan se rätt in när ni sitter och jobbar. Påverkar det er på något sätt?

Ert kontor är ju speciellt på det sättet att förbipasserande kan se rätt in när ni sitter och jobbar. Påverkar det er på något sätt?
-Ingen av oss tänker på det längre. Vi är kommunalt ägda och därför ska och vill vi vara transparanta och inbjudande. Vem som helst ska kunna komma förbi och hälsa på.

fasad-webb

Vilken känsla vill ni att era kunder och medarbetare ska få när de besöker er utifrån lokalen?

Som jag nämnde tidigare vill vi att lokalen ska kännas inbjudande. Det ska också kännas modernt och kreativt, en känsla av att här händer det grejer. Vi ska ju spegla Jönköping och besökare ska få en positiv känsla av både staden och vårt kontor, annars kommer de inte tillbaka.

Till slut, vad har ni för mål och utmaningar framför er?

-Hur vi ska se ut och vilka kompetenser som behövs i framtiden är en stor utmaning. En annan stor utmaning är hur vi ska nå resande genom kommunikation. Vilken slags kommunikation krävs? Vi går mer och mer från fast till flytande för att skapa mer tillgänglighet. Målet är att kunna vara tillgänglig dygnet runt, vi ska anpassa oss till kunden, inte kunden efter oss.

Patrik Olderius
Ålder: 55
Titel: VD
Drivkraft: Utmaningar, förändringar
Motto: Varför? Varför? Varför?
Familj: Fru och 2 barn
Intressen: Läser, men just nu mest träning, ska ställa upp i Ironman 70.3

Kontakta någon av våra lokalförmedlare för mer information.

måndag 3 juli 2017
Gustav