MÅNADENS LOKAL – KREATIV LOKAL FORMAD I EN F.D. KYRKA
En kreativ lokal – I denna intervju träffar vi Pernilla Ljungbergh, vd på NY Collective i Jönköping.
Ny Collective hjälper varumärken att visualisera sig, förpacka varumärket så att kunder förstår, hjälper dem att digitalisera sig, få fram känslor och så jobbar de med reklam, foto och film. Idag har NY kunder över hela världen och deras starkaste egenskap är att få saker gjorda, att producera. De jobbar alltså inte enbart med rådgivning utan även med produktion.
Vi träffade Pernilla på NY:s kontor som minst sagt sticker ut. Tidigare var detta Frälsningsarméns kyrka som nu är ombyggd och sedan tre år tillbaka fungerar som NY Collectives kontor.
Jakten på en kreativ lokal – Hur gick tankarna när ni började leta efter ny lokal? Vad hade ni för önskemål?
– Vi ville ha en kreativ lokal som passade vår verksamhet och att den gick att växa i. Vi ville också ha en unik lokal med en pålitlig hyresvärd. Kunderna som kommer hit ska känna att företaget är en del av lokalen och man ska kunna jobba bra. Man ska må bra i lokalen.
Lokalen har med hjälp av en arkitekt blivit utformad efter verksamheten och man växlar öppna och ljusa rum med mindre mötesrum i olika färgkoder. De har dessutom inrett noga med unika, moderna möbler och färgval, och vissa möbler har de designat själva från grunden. Delar av kyrkan har bevarats vilket ger en häftig känsla med den pampiga takhöjden, körtrappan och balkongen. Mitt i lokalen har de dessutom byggt upp en föreläsningsdel likt en läktare som är till för föreläsningar, event och möten.
Hur tänkte ni kring arbetsflöde, indelning av olika yrkesroller osv när ni flyttade till lokalen?
– Vi är en verksamhet med en del hemlig information och när kunderna besöker oss kommer de aldrig längst in i lokalen. Jag upplever att det gjort kundmötena proffsigare nu och att bemötandet ändrats sedan vi flyttade. Sedan byter vi plats en gång om året för att få lite ombyte och får sitta jämte någon som man kanske inte känner så bra än.
Hur resonerade ni kring föreläsningsdelen i lokalen? Fanns den tanken med från början?
– Vi erbjuder kunskap och för oss är det en central del att ha föreläsningar, så någon form av föreläsningsdel ville vi ha.
Hur ser ni att verksamheten förändrats sedan starten och har ni gjort förändringar i ert arbetssätt för att kunna bemöta det?
– Från början var NY ett litet företag som arbetade mer med traditionell reklam. Idag arbetar vi mycket bredare och våra kunder finns över hela världen. I och med flytten har vi kunnat anpassa lokalen efter vårt arbetssätt istället för vårt arbetssätt efter lokalen. I vår förra lokal var vi trångbodda men det var viktigt för oss att hitta rätt och vi har verkligen gjort ett lyft i flytten.
Till sist, vad är det bästa med NY Collective? Det som driver dig och får dig att vilja gå till jobbet varje morgon?
– Det bästa med byrån är att vi har kul och gör bra grejer tillsammans med kunder och kollegor. Vi är en underdog, vilket driver många av oss. Vi har inte gjort vårt bästa jobb, än.
Vill ni också ha hjälp att hitta en ny lokal? Kontakta någon av våra lokalförmedlare här.