Exit 94, Ljungarums nya center för proffshandel

VÄSTERHUSET SKAPAR NYTT CENTRUM FÖR PROFFSHANDEL I JÖNKÖPING

Västerhuset vill skapa ett proffshandelskluster på södra Ljungarum i Jönköping på fastigheten Älghunden 1 som de förvärvade av Schenker för en tid sedan. Redan nu är intresset stort och en aktör är redan klar för inflytt i februari 2018.

– Vi tror på detta läge för proffshandel; mycket tack vare tillgängligheten. Hyresnivån kommer vara konkurrenskraftig då vi kan anpassa den befintliga terminalhallen på ett effektivt sätt. Hittills upplever jag att vi fått medhåll om detta från potentiella hyresgäster säger Björn Karlsson, VD på Västerhuset.

Redan nu är Woody klara som första hyresgäst och de slår upp portarna till sin nya byggvaru- handel under våren 2018. Totalt har de tecknat sig om en yta på drygt 3 600 kvm butik och lager och det är lokalförmedlaren Quadrent som har gjort uthyrningen på uppdrag av Västerhuset.

– Vi vill vara med och utveckla näringslivet i Jönköping genom ändamålsenliga lokaler och att få vara med och utveckla en fastighet med så stor potential tycker vi så klart är jätteroligt, säger Anders Mårtensson, lokalförmedlare på Quadrent.

Totalt finns närmare 2 400 kvm yta kvar i byggnaden som kan fördelas upp på ett antal mindre lokaler. Redan nu är arbetet igång med att ställa om lokalerna samt att göra om fasaden vilket ger byggnaden en mer modern känsla. Västerhuset har även ingått ett arrendeavtal med Jönköpings kommun om ytan mot Industrigatan där parkeringsplatser och grönska kommer att växa fram.

För att besöka projektsidan för Exit 94, klicka här.

fredag 20 oktober 2017
Astrid
Quadrent hjälper dig till rätt lokal

Quadrent satsar på Jönköpings näringsliv

Quadrent, den ledande lokalförmedlaren i Jönköping ser ökat intresse för fastighetsutveckling och etableringar i Jönköping. Genom ny hemsida, ny logga, nytt arbetssätt och nyanställningar vill de få fler företag att etablera sig i staden.

– Vi vill vara med och utveckla näringslivet i Jönköping genom att erbjuda ändamålsenliga lokaler. Med våra kunskaper inom fastighetsutveckling och vår långa erfarenhet kring lokalförmedling hoppas vi kunna tillföra idéer, rådgivning och kunskap till både fastighetsägare och hyresgäster, säger Pontus Nilsson, VD på Quadrent.

De senaste fem åren har antalet företag ökat med närmare 15% i Jönköping och enligt översiktsplanen som kommunen har tagit fram kommer många områden att förtätas. På sikt kommer stora ytor att ställas om, från industri till blandstad eller mot handel.

– Vi fortsätter hela tiden förändras och utvecklas, det är något vi ständigt måste göra för att kunna ligga i framkant och vi är redo att ta steget från traditionell lokalförmedlare till att inspirera våra kunder genom att lyfta fram utvecklingsmöjligheter och därigenom erbjuda något mer, fortsätter Pontus Nilsson.

För ett år sedan anställde Quadrent ytterligare en lokalförmedlare, David Hjalmarsson, och den 1 februari anställdes Malin Carlsson på marknad. Senaste året har utvecklingen av en ny hemsida, ny lokalbeskrivning och ny logga pågått och företaget har satsat hårt för att ta fram nya mallar och riktlinjer för att bättre möta kundernas behov och önskemål.

måndag 22 maj 2017
Astrid
Uthyrt kontor

Global aktör etablerar sig i Jönköping

Greenworks Tools har tagit beslut om att leda hela sin europaverksamhet ifrån Sverige, och som en del av detta etablerar de nu ett utvecklingscenter på Hedenstorp i Jönköping. Inom några år räknar de med att vara 100-200 anställda på kontoren i Jönköping och Malmö.

– Det känns jätteroligt att vi fått möjlighet att etablera vårt utvecklingscenter här i Jönköping och att vi kunnat hitta en så bra lösning med den pressade tidsplanen vi haft. Jönköping är ett nav för konsumentprodukter som vi hoppas kunna ta del av, och erbjuda något till det kunskapskluster som finns här, säger Jesper Larsson, Vice President på Greenworks Tools Nordic AB.

Byggstart var i slutet av november och det är fastighetsägaren G.T Väst som projekterat och möjliggjort att Greenworks i början på mars tillträder fastigheten Hedenstorp 2:40, en nyckelfärdig, toppmodern kontorsbyggnad. Totalt innehåller byggnaden ytor om snärmare 2 000 kvm. I byggnaden kommer Greenworks bedriva utvecklingscenter med förutveckling, industridesign, utveckling av mjukvara, elektronik och mekanik samt test och verifiering.

– Vi vill vara med och utveckla näringslivet i Jönköping och vi är otroligt glada att vi tillsammans med G.T Väst lyckats hitta en möjlighet för Greenworks. Det har varit ett spännande projekt att lyckas få fram ett förslag som både fastighetsägare och köpare varit nöjda med och som gått att genomföra på de dryga tre månaderna vi arbetat med detta, säger David Hjalmarsson, uthyrare och transaktionsrådgivare på Quadrent, som på uppdrag av G.T Väst Exploatering AB förmedlat affären.

Greenwork Tools är ett snabbväxande företag inom batteribranschen. Huvudkontoret ligger i Morseville, North Carolina, US och den största verksamheten i Changzhou, Kina. Europakontoret har flyttats från Köln till Malmö efter beslut om att leda hela europaverksamheten från Sverige. All kompetens från utveckling till produktion finns internt.

tisdag 14 mars 2017
provideit